طرح سوالات - سوره کوثر

ساخت وبلاگ


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ


إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ (1)فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ (2)إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ (3)


 


گروه مباحثه: آقايان کاظمي، موذني و عليزاده


 


روش طرح سوالات:


1- مشخص کردن قسمتهايي که جاي تامل و سوال وجود دارد.  


2- مطرح کردن سوالات مختلف.


3- غربال سوالات بر اساس چينشي و ارتباطي و فضا


4- دقت در اينکه سوالات باعث فکر شود نه براي مهارت تجزيه ترکيب و ...


 


طرح سوالات مختلف بدون غربال:


1.       در وجود مخاطب چه شک و ابهامي وجود دارد که سوره با تاکيد و جمله اسميه شروع شده است؟


2.      تفاوت اني با انا در چيست؟


3.      نوع (ال) در الکوثر چيست؟


4.      مصداق کوثر چيست؟


5.      در چه دوره اي کوثر عطا شده قبل و بعد از کوثر چه نيازي در زندگي و دوره حضرت وجود داشت که بايد کوثر عطا مي شد؟


6.      ثمرات کوثر و تاثيراتي که در زندگي حضرت و مردم و اجتماع داشت چيست؟


7.      ثمرات کوثر در زندگي من چيست؟


8.      آيا مي توان کوثر را به معناي عامي گرفت که شامل نهر، اولاد و قرآن و ... شود؟


9.      چرا از وصف لربک استفاده شده است نه الله و ... ؟


10.چرا براي اعطاء کوثر بايد صلات و نحر صورت بگيرد؟ چه خصوصيتي در صلات و نحر وجود دارد که با اعطاء کوثر امر به اين دو مطرح مي شود؟


11.در تقديم صلات بر نحر نکته اي نهفته است؟


12.امر به صلات قبلا بوده اين صلات چه نوع نمازي است؟


13.ارتباط کوثر و ابتر چيست چرا با آمدن کوثر دشمن حضرت ابتر ناميده مي شود؟


14.تاکيدهاي متفاوت نشانگر چيست؟ (ان، هو الابتر، جمله اسميه)


15.چرا دارنده کوثر ابتر نيست؟


16.چرا ان شانئک هو الابتر، خداوند مثل آيه اول به خودش نسبت نداده است؟


17.ارتباط بين اعطاء کوثر با امر به نماز و نحر چيست؟


18.ارتباط ابتر با کوثر چيست؟


19.چرا پس از اعطاء مي توانست روي معطا يا روي فرد عطاشده يا روي خودش چرا خواسته را بيان مي کند؟


تنظيم سوالات:


سوالات چينشي:


1.      (ال) در الکوثر چه نوع الف و لامي است؟آيا عهدذهني است که وحي و قرآن باشد يا استغراق است و شامل همه چيز مي شود؟


2.      چرا سوره با تاکيد و جمله اسميه شروع شده است؟ آيا تاکيد براي رفع شک يا براي قوت قلب دادن يا اهميت و ضرورت اعطاء آمده است؟


3.      چرا با عبارت اني نيامده و عبارت انا آمده است؟ آيا اشاره به اسباب است يا به عظمت و بزرگي، هر کدام چه معنايي دارد؟


4.      چرا به عبارت هبه يا فضل و امثال آن عبارت اعطيناک آمده است؟ آيا اعطا اشاره به شرافت معطي عليه نيز دارد يا صرفا تمليک بدون عوض مد نظر است؟


5.      چرا با اين که امر به صلات قبلا بوده باز امر به صلات شده است؟ آيا از اين نماز نوع خاصي از صلات مطرح است؟


6.      چرا براي صلات و نحر از وصف لربک استفاده شده نه الله و ...؟


7.      چرا خداوند در جمله ان شانئک هو الابتر، ابتر کردن شاني را به خودش نسبت نداد؟ آيا در اين نسبت دادن اشاره به منشا ابتر بودن انسان در خودش است؟


سوالات ارتباطي


1.      چرا براي اعطاء کوثر بايد صلات و نحر صورت بگيرد؟ چه خصوصيتي در صلات و نحر وجود دارد که با اعطاء کوثر امر به اين دو مطرح مي شود؟ آيا اين بهترين وجه شکرگزاري هستند؟


2.      در تقديم صلات بر نحر چه نکته يا نکاتي نهفته است؟ چه ارتباطي بين صلات و نحر وجود دارد؟


3.      ارتباط کوثر با  ابتر چيست؟ چرا با آمدن کوثر دشمن حضرت ابتر ناميده مي شود؟ چرا دارنده کوثر ابتر نيست؟


فضاي سوره


1.      در چه دوره اي کوثر عطا شده، قبل و بعد از کوثر چه نيازي در زندگي و دوره حضرت وجود داشت که بايد کوثر عطا مي شد؟ثمرات کوثر و تاثيراتي که در زندگي حضرت و مردم و اجتماع داشت؟ ثمرات کوثر در زندگي من چيست؟


 


 


نکات روشي سور معوذتين...
ما را در سایت نکات روشي سور معوذتين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ftathir1145 بازدید : 37 تاريخ : پنجشنبه 7 بهمن 1395 ساعت: 5:35