آنچه از خداست، (نعمت هايي که به ما داده است.)
معيار افتخار ما نيست
و ارزش آفرين نيست،
كه دادههاى خدا هر چقدر بيشتر باشند، بازدهى بيشترى مىخواهند.
و اين دادهها به شهادت سورهى فجر، نه اكرام است و نه اهانت، كه فقط ابتلاء است.
آنچه ما بر روى اين نعمتها انجام مىدهيم و آن سعى و عمل و عبادتى كه مىآوريم
با نيتمان
وبا حدود و سنت خدا
وبا اهميتها محاسبه مىشود
معيار ارزش چيزى جز عبوديت نيست. نه نعمتهاى خدا و نه عمل و عبادتما، بل عبوديت ما ارزش آفرين است.
هنگامه مشخص شدن عبوديت، شرک و خلوص ما:
بلا
و امتحان
فتنه ها
و کوره ها
چون عبوديت ارزش بالايي دارد:
در شهادت به رسالت محمد (ص) عبوديت پيش از رسالت مطرح مىشود؛
انبياء، با معيار عبوديشان از يكديگر سبقت مىگيرند و به رفعت بيشتر مىرسند و از قرب خداوند بهره مىبرند.
همين حقيقت است كه هدف خلقت مىشود، نه عبادت. «ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْانْسَ الَّا لِيَعْبُدُونَ»،[1]
همين عبوديت را مطرح مىكند كه صراط مستقيم و نزديكترين راه تا قرب خداست.
مسير طي شده تا عبوديت:
خدا انسان آزاد را آفريد تا با سختىها از عبوديت ديگران جدا شود
و انسان
با معرفت
و محبت خدا، به عبوديت و اطاعت او برسد و از معبودهاى ديگر ببرد،
در اين حركت انتخاب شدهى آزاد، اين ارزش نهفته است؛ چون در خداوند نامحدود نمىتوان هدف و غرض را مطرح كرد. او با خلقت اينها به چيزى نمىرسد.
هدف و غرض از خلقت:
به خدا باز نمىگردد كه او احاطه دارد و نامحدود است،
بل به خلق باز مىگردد كه اينها از عبوديت حق
بهرهمند مىشوند
و پر مىشوند
و از دست نمىروند،
در ارتباط باديگرانى كه محتاج و محدود هستند و مثل او هستند خالى مىشوند و كم مىآورند.
هنگامى كه فهميديم:
رجحان خلقت و آفرينش را
اينکه اين خلقت راجح، محتاج هدفى است
هدف با تركيب و خلقت او بايد
هماهنگ باشد
و او را سرشار كند.
اين هدف عبوديت خدامي شود كه عبد در مراحل عبوديت به شئون الهى مىرسد و از آنچه كه خدا دارد بهرهمند مىگردد.
نکات روشي سور معوذتين...برچسب : نویسنده : ftathir1145 بازدید : 41