سوره کافرون- کتاب تطهير با جاري قرآن- عبوديت

ساخت وبلاگ

عبوديت‏



 



در هر حال، آن پيامى كه حدّ و مرز كفر و ايمان را مشخص مى‏كند و شيطان‏ها را طرد مى‏كند اين عبوديت است، نه عبادت و عمل. و براى‏



توضيح مى‏توانيم:



1- مفهوم عبوديت و عبادت‏



2- ارزش عبوديت‏



3- مراحل عبوديت‏



4- شئون عبد را با اختصار بررسى كنيم.



سوال: چگونه به ارزش و شئون عبد رسيده اند که لازم است بحث کنند؟



1- مفهوم عبوديت‏



در عبوديت سه عنصر





  1. نيّت 




  2. سنت




  3. اهميّت‏، نهفته است.





استنادسخن بالا:



چون‏ «لا عَمَلَ الَّا بِالنيَّةِ وَ لا نِيَّةَ الَّا بِاصابَهِ السُّنَّةِ»؛[1] عمل بدون نيت معنا ندارد و حقيقتى ندارد و نيت بدون برخوردارى از سنت و هماهنگى با احكام و آداب، تحققى ندارد.



سوال: چرا از لغت استفاده نکردند و اين استناد بحث عمل است و ارتباطش با عبوديت چيست؟



مثالي براي معناي عبوديت:





  • عبوديت اين است كه تو همچون مرده در برابر غسال هيچ حركتى از خودت نداشته باشى





حقيقت نيت که عنصر اول عبوديت است:





  • هيچ انگيزه‏اى جز از ناحيه‏ى امر و تكليف نداشته باشى؛




  • در نتيجه به اندازه‏اى حركت مى‏كنى كه تو را وادار كرده باشند و دستور داده باشند. و اين حقيقت نيت است.





نيت‏ها مراحلى دارند [2]



گاهى فرار از آتش است



 گاهى عشق به بهشت است



 گاهى قرب و رضوان او.



علامت نداشتن نيت:



اگر او را به خاطر خودش مى‏خواستيم، به خاطر مطلوب‏ها و خواسته‏هاى ديگر از او





  • خسته نمى‏شديم




  • و بر او نمى‏شوريديم.





به خاطر يك اتاق (بدون امر و تکليف)در صف ايستاده‏ايم



و دوستى و دشمنى ما از همين رشته مى‏جنبد.



اگر مى‏بينى كه بهشت و حور در ما انگيزه‏اى نمى‏سازند،





  • اين به خاطر فراغت و گذشت ما نيست،




  • اين به خاطر جهل




  • و نچشيدن‏ ماست.





رشد و انحطاط نيت ها به اندازه:





  • معرفت 




  • و بينش





نيت تنها کافي نيست. و بايد با سنت هماهنگ باشد.



عنصر دوم سنت:



حركت بايد مطابق :





  • آداب




  • و احكام




  • و سنتى باشد كه او گذاشته.





ناهماهنگى‏ها (نيت و سنت)





  • از نيات شيطانى است




  • كه رخت خدايى بر تن كرده‏اند.





عنصر سوم اهميت:



عنصر سوم از آن‏جا مطرح مى‏شود كه





  • گاهى ميان احكام تزاحم رخ مى‏دهد




  • و امكان جمع باقى نمى‏ماند.





بايد اهميت‏ها را در نظر گرفت؛



چون امر خدا به آن عملى تعلق خواهد گرفت





  • كه از مصلحت بيشتر




  • و اهميت زيادترى برخوردار باشد.





 



ممکن است عملي نتواند سير روحى و قرب معنوى را به شخص ارزانى دارد؛



چون قرب خدا در گرو





  1. اطاعت اوست




  2. و اطاعت او متوقف بر امر اوست




  3. و امر او در هنگام تزاحم فقط به اهميت‏ها تعلق خواهد گرفت.





نتيجه: كسى كه اين اهميت را نياورد، عبد نيست، هر چند شكل عمل را آورده باشد و عبادت را تحقق داده باشد.



 



آن‏جا كه شكل عمل از نيت الهى برخوردار نباشد، آن عمل عبادت هم نيست؛ ميوه‏ى گنديده‏اى است و از درون خالى است. بر اساس همين نكته است كه



بايد:





  • از عبوديت به عبادت 




  • و از صراط به سبيل رسيد




  • پس از درك حقيقت به شريعت و طريقت و به احكام و آداب همت گماشت.





سوال: مي توان گفت که صراط عبوديت است و سبيل عبادت؟؟؟حقيقت با عبوديت يکي است؟



آنها كه در مقام تربيت، افراد را





  • با اذكار




  • و يا اعمال خاصى رياضت مى‏دهند و تمرين مى‏دهند؛





مثل كسانى هستند كه درخت را از ريشه بريده‏اند و بر آن شاخ و برگ آويخته‏اند به اميد اين‏كه اين شاخه‏ها به ريشه‏هاى مرده كمك كند.



آنچه از ما مى‏خواهند:





  • عمل نيست




  • و حتى عمل مطابق سنت نيست،




  • كه نيت و سنت و اهميت اين هر سه مطرح هستند.





معناي عبوديت:





  • اين‏كه تو از خودت خط نمى‏گيرى




  • و فقط به امر خدا و دستور او حركت مى‏كنى




  • و به اندازه‏ى تحريك او اقدام مى‏نمايى، نه زيادتر و نه كمتر. اين، عبوديت است





نتيجه:



و اين حقيقت را ازطريق عمل و عبادت نمى‏توان تحصيل كرد، كه شيطان دام‏هايى دارد و براى يك دسته از دام عبادت كار مى‏كشد و آنها را صيد مى‏كند. و آنها مفتون شده و در فتنه گرفتار گرديده‏اند و خيال مى‏كنند رسيده‏اند. و قدرت‏ها و تسخيرها را دليل مى‏آورند كه آتش برمى‏دارند و از ما فى‏الضمير خبر مى‏دهند. و از اين قبيل قدرت‏ها كه هست ولى دليل حقانيت نيست.



افراد مختلف از جوكى و بودايى و مسيحى و زرتشتى، با اين رياضت‏ها به اين قدرت‏ها رسيده‏اند. آيا اينها دليل حقانيت همه‏ى آنهاست؟



راستى‏ فتنه‏ها آن قدر هستند كه‏ واقف و سالك و زاهد و عابد را در خود بگيرند، مگر آن‏كه به عبوديت روى بياوريم و در حصن توحيد و در قلعه‏ى ولايت خدا پناه بگيريم و در هر گام از نيت و انگيزه و از سنت و شكل عمل و از اهميت‏ها در هنگام تزاحم كمك بگيريم.



سوال:ارتباط عبوديت و حصن توحيد و قلعه ولايت؟



 



 









[1] ( 1)- عوالى اللئالى، ابن ابى جمهور احسائى، ج 2، ص 11، ح 21





[2]«وَ انْتَهِ بِنِيَّتى‏ الى‏ احْسَنِ النّياتِ وَ بِعَمَلى‏ الى‏ احْسَنِ الْاعْمال».



نکات روشي سور معوذتين...
ما را در سایت نکات روشي سور معوذتين دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : ftathir1145 بازدید : 51 تاريخ : شنبه 8 آبان 1395 ساعت: 15:34